Puerto Cabezas - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Fay Hendriksen - WaarBenJij.nu Puerto Cabezas - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Fay Hendriksen - WaarBenJij.nu

Puerto Cabezas

Door: Fay

Blijf op de hoogte en volg Fay

17 Februari 2014 | Nicaragua, Puerto Cabezas

Titam yamni! Hoog tijd voor een update vanuit Puerto Cabezas! Ik ben hier nu alweer twee weken en ik heb het super naar mijn zin hier! Ik zal bij het begin beginnen. Nadat ik Elske onder enig protest van haar kant in Leon heb achtergelaten, ben ik naar Puerto Cabezas vertrokken. We hadden al met een deel van de groep afgesproken in een hotel in Managua van waaruit we de volgende ochtend naar het vliegveld zijn vertrokken. Na een mooie vlucht in een mini vliegtuigje kwamen we in Puerto aan. Ik had me voorbereid op weinig luxe, maar we hebben echt een fantastisch huis! Het is super groot met twee veranda's en een tuin en een hoop hangmatten. Goed uit te houden hier dus.

De eerste week hebben we vooral de stad verkend en ons project voorbereid. Ik had geen idee wat ik me van Puerto Cabezas moest voorstellen, maar het is ook echt behoorlijk anders dan de rest van Nicaragua. Er hangt hier echt een beetje een Caribisch sfeertje. De mensen zien er ook anders uit en spreken ook een andere taal, Miskito. De stad is mooi, maar behoorlijk vervallen. Het is ook wel bizar, driekwart van de mensen die je hier spreekt heeft geen werk. Ook iets om aan te wennen, ze eten hier graag schildpad. Dat is wel even slikken, als er poten van een zeeschildpad op de markt hangen. Ik vind het super mooie en indrukwekkende dieren, maar het schijnt hier echt bij de cultuur te horen. Het is zelfs een van de weinige plekken waar het niet verboden is om schildpad te eten. De taal die ze hier spreken is ook compleet anders en niet iedereen spreekt Spaans. Dus de eerste week hebben we ook een paar lessen gehad in het Miskito.

Afgelopen week is het echte werk begonnen. Maandagochtend vroeg konden mensen uit de buurt van de school zich aanmelden. Met mijn team heb ik een cursus basisvaardigheden voor in de bouw gegeven. We hebben met een groep van 40 lokale vrijwilligers bankjes en tafels gemaakt. Super leuk om te zien hoe enthousiast iedereen aan de slag is gegaan. We hadden super mooie posters gemaakt met tips voor zagen, timmeren en aftekenen. De rest van de week zijn we aan de slag gegaan met de volgende cursus en we hebben bijna alle ochtenden meegewerkt in de bouw. Ik ben zoals jullie weten een complete leek op dat gebied, maar ik moet zeggen dat het super leuk is om te doen! Lekker buiten bezig zijn, heerlijk.

Dit weekend hebben we niet zoveel uitgevoerd, beetje op het strand gelegen en uitgeweest. Uitgaan is super leuk, ik begin de reggaeton al te waarderen. Afgelopen zaterdag heb ik samen met een ander meisje nog een goede daad gedaan (vonden we toen), we hebben de honden die bij de kroeg hoorden bevrijd. Ze zaten vast aan hele nare kettingen. Dus toen liepen er opeens drie honden los rond, konden de barmannen niet echt waarderen. De zee is hier gewoon warmer dan het douchewater. Het weer is hier top, heel warm met af en toe een stortbui. De groep is super leuk, ik vermaak me echt prima hier! Sorry de foto's komen later want het internet is te sloom! xxx

  • 17 Februari 2014 - 08:10

    Maya:

    Heey Fay! heerlijk om smorgens in de trein zo'n tropisch verhaal te lezen! Klinkt erg goed daar! Je komt dus terug al bouwvakker?:) wel echt apart dat ze daar schildpadden eten.. Klinkt inderdaad als een aparte maar bijzondere cultuur. Nog heel veel plezier daar!! Xxx

  • 17 Februari 2014 - 08:25

    Mirjam :

    Geweldig Fay, hoe jij het daar hebt. Heerlijk dat je in een mooi luxe huis zit. Dit ga jij makkelijk vol houden. Blijf maar niet te lang, want dan wordt je een bouwvakker met dialect.
    XXXX MELK

  • 17 Februari 2014 - 09:17

    Keechy:

    Heey Fay! Heerlijk om smorgens terwijl ik aan mijn bureau eignelijk zou moeten werken zo'n tropisch verhaal te lezen! ;) haha nee klinkt echt super daar! lekker timmeren!

    XX

  • 17 Februari 2014 - 10:16

    Oma Mimo:

    ach wat een bijzondere reisverhalen.i,behalve dan van de beestjes.een beetje ver weg,maar ik zou best een weekendje naar je toe willen.stuur je gauw wat foto,s(maar niet van die schildpadden)liefs oma

  • 17 Februari 2014 - 12:23

    Adriaan:

    Hi Fay!

    Leuk om te lezen, ben benieuwd naar dat sfeertje! Wat mooi dat je cursussen zagen enz geeft! Je bent straks enorm handig dus! :)

    Tot snel!

  • 18 Februari 2014 - 08:37

    Boy:

    Ha Fay, ziet er gezellig uit dar op de bouwplaats. De tafels zijn vast voor de school. Twee naast elkaar en je hebt een tafeltennistafel. Adriaan en ik zullen batjes en ballen meenemen. Veel vis eten dus daar. Tot snel. Boy

  • 21 Februari 2014 - 00:04

    Hans:

    ha Faye,
    Leuk dat je weer in Nicaragua bent, nog wel in het verre Miskitia.
    En ook leuk dat je meubels aan het maken bent. Je had eigenlijk hier een keer moeten langskomen op de meubelmakeri. We hebben een echte Meubelmaker zonder Grenzen in de gelederen.
    heb een goede tijd daar!

    Hans



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fay

Actief sinds 19 Maart 2012
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 13511

Voorgaande reizen:

22 Januari 2014 - 31 Juli 2014

Project Nicaragua en backpacken in Colombia

03 April 2012 - 08 Augustus 2012

Rondreis Midden-Amerika

Landen bezocht: