Semana Santa en laatste bouwweek - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Fay Hendriksen - WaarBenJij.nu Semana Santa en laatste bouwweek - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Fay Hendriksen - WaarBenJij.nu

Semana Santa en laatste bouwweek

Door: Fay

Blijf op de hoogte en volg Fay

28 April 2014 | Nicaragua, Puerto Cabezas

Olaaa! Hoe is het in Nederland? Leuke koningsdag gehad allemaal? Hier alles goed. Gister een goede laatste avond in de Karibean Sol en de Zenith gehad, dus nu nog een beetje rustig op gang komen. Maar ik ben weer semi-schoon na een douche met bruin kleiwater uit de put en en na een lekker eitje ben ik weer klaar om aan het werk te gaan. Morgen is de opening van de school waar we nog een hoop voor moeten doen dus er moet nog wel gewerkt worden vandaag.

Ik zal beginnen waar ik vorige keer ben geëindigd. Nadat pap en Adriaan zijn vertrokken ben ik weer hard aan het werk gegaan. Na de cursus wapening en beton zijn we begonnen met de voorbereidingen voor de onderhoudscursus. Dit was een hoop werk omdat we veel verschillende dingen wilden behandelen in de cursus, namelijk schilderen, elektriciteit, orkaanbestendig bouwen en het onderhoudsplan voor de school. Een van de doelen van deze cursus was namelijk om het onderhoud van de school te behandelen zodat de buurtbewoners zelf in staat zijn om hun school goed te onderhouden. Er moest een hoop vertaald, getekend en uitgewerkt worden dus hier zijn we ruim een week zoet mee geweest.
Twee weken geleden heb ik nog meer bezoek gehad hier in Puerto Cabezas, Elske en Sjoerd kwamen langs. Super leuk om die weer te zien en ze de stad en de bouwplaats te laten zien. De cursus was ook eindelijk af dus ze hebben ook meegekeken met de onderhoudscursus. Elske en Sjoerd kwamen op dinsdag aan in Puerto en die vrijdag was het plan om met een groep van 10 mensen van het project en Elske en Sjoerd naar Corn Island te vertrekken. Na nog 5 bezoekjes aan de haven waren we er achter gekomen dat de boot waar we mee hoopten te gaan, de Captain D, toch echt niet ging. We wilden graag vrijdag of zaterdag vertrekken en vliegen was dan geen optie omdat de eerste vlucht zondag pas vertrok. Dus we moesten een ander plan bedenken. Na een hoop geregel was het plan uiteindelijk om met een panga te gaan. Via via was iemand wel bereid om ons voor een flinke smak geld met zijn boot naar Corn Island te brengen. Vrijdag middag stond iedereen bepakt en bezakt klaar en we reden naar de haven, waar we te horen kregen dat we niet mochten vertrekken omdat het weer te slecht was. Dus maar weer terug naar huis. De volgende dag zouden we in de ochtend gebeld worden of we dan wel konden gaan. Die avond zijn we nog naar een feest op het strand geweest, waar opeens een soort strandtenten waren gebouwd voor de feesten in Semana Santa. Zaterdagochtend werden we vroeg gewekt met het nieuws dat we een uur later in de haven moesten zijn. Dus snel met de taxi naar de haven.

De boot was een redelijk grote panga, maar de boot zat goed vol met alle backpacks en 15 man erin. De tocht begon goed, het eerste uur voeren we over een rivier. Maar toen we de open zee bereikten, werd het super heftig. Elke paar seconden sloegen er enorme plenzen water over de boot heen en de boot maakte flinke klappen door de golven. Zo ging het de hele tocht door en de golven leken steeds groter te worden. Halverwege kwamen we nog wel een super mooi onbewoond eilandje tegen waar we heel even op adem konden komen. We hebben Sjoerd nog bijna achter gelaten op het onbewoonde eilandje maar gelukkig lette de bootman wel op en hebben we Sjoerd toch nog maar even opgepikt. Na bijna acht uur varen zouden we er bijna moeten zijn. De bootman zei dat we binnen 10 minuten land zouden moeten zien. Maar een half uur later was er nog niks te zien en de bootman ging steeds ongeruster kijken. Gelukkig was er iets later toch land te zien en kwamen we na een tocht van 9 uur als een stel gerimpelde kreeften de boot uit. Dat doe ik echt nooit meer, zo’n boottocht.

De eerste dagen hebben we op Big Corn island doorgebracht. Daar hebben we vooral veel gegeten, gezwommen, een poging gedaan tot uitgaan (er zouden grote feesten zijn met Semana Santa maar dat viel nogal tegen) en een uit de kluiten gewassen golfkar gehuurd. Vooral de golfkar was super leuk, we zijn er het hele eiland mee rond gereden. Dat is ook goed te doen, want big Corn is niet zo heel big.
Na een paar dagen big Corn zijn we naar Little Corn vertrokken. Twee jaar geleden ben ik daar ook geweest met Alida. Het was zoals ik me herinnerde, maar dan nog mooier. Op Little Corn is echt helemaal niks. Big Corn heeft nog wel auto’s en wegen, maar op Little Corn kan je alleen lopen of fietsen. Dat maakt het de ultieme chillplek, alles gaat tranquilo. We zaten ook weer in hetzelfde hotel, als waar ik twee jaar geleden zaten.We hadden een beetje een crappy bamboehutje hadden, maar op 10 meter van de zee. Op zo’n paradijselijk eiland heb je ook weinig luxe nodig. Op Little Corn hebben we wederom veel en lekker gegeten, waren er leuke feestjes en ik heb gedoken. Ik heb twee duiken gedaan met Sjoerd, Aron en Elske, die net haar duikbrevet had gehaald. Het duiken was super, we hebben haaien, roggen en een schildpad gezien. Leuk om een levende schildpad te zien in tegenstelling tot alle dode schildpadden in Puerto Cabezas. We hebben ook een hoop Lionfish gezien, die Sjoerd zelfs nog gedood heeft met een speer. De Lionfish hoort namelijk niet in de Caribische zee en ze eten alle kleine vissen op. Dus daarom worden ze gedood door duikers. Ik geloof alleen dat dat nog niet echt zoden aan de dijk zet, want we hebben er een hoop gezien. Verder hebben we weinig actiefs gedaan, vooral veel geluierd en gezwommen. Na een fantastische week vakantie was het weer tijd om terug te keren naar Puerto voor de laatste werkweek hier. Dit keer was de reis een stuk comfortabeler, we vlogen namelijk terug in een mini vliegtuig.

Deze week hebben we nog een keer de onderhoudscursus gegeven en een hoop tafeltjes en bankjes geschilderd. Ook zijn we bezig geweest met certificaten en aanbevelingsbrieven. De vrijwilligers krijgen certificaten van de cursussen die ze gevolgd hebben en ze krijgen ook de posters op klein formaat in een mapje. De vrijwilligers waarvan wij en de officiales vinden dat ze super goed werk hebben geleverd, krijgen een aanbevelingsbrief. Maandag reiken we tijdens de inauguratie de mapjes met de certificaten, aanbevelingsbrieven en posters uit. De school is ook zo goed als af en het ziet er echt super mooi uit.

Nog iets belangrijks, Pascalle en ik hebben vannacht echt een super mooie stok gekocht. Toen we om een uur of 5 terug kwamen uit de kroeg stond liep er een man langs met een hele grote stok ‘wanna buy a stick?’. Vonden we super grappig, want we snapten niet waarom iemand een stok zou willen kopen. Hij vroeg er maar liefst 20 punten voor (50) cent dus ik zei dat ik voor 10 de stok wel van hem wilde kopen en dat vond ie goed. We hebben vannacht Arons kamer ermee versierd, jungle thema, maar Aron kon dat niet echt waarderen want die lag te slapen. Dus nu hebben we een hele mooie stok. Donderdag vertrekken we naar de jungle, ik ben heel benieuwd. Wat ik wel weet is dat ik dan een stuk minder bereikbaar ben, geen internet meer en zelfs geen telefonisch bereik. We slapen in tenten en we gaan drie verschillende dorpen bezoeken, waar we onderzoek gaan doen voor het project van volgend jaar. We gaan kijken naar de omstandigheden en mogelijkheden voor eenzelfde bouwproject als hier in Puerto Cabezas. In de weekenden zitten we in een stad met internet, dus ik hou jullie op de hoogte.

Dat was het denk ik wel qua belangrijke dingen, ik ga maar weer eens aan het werk. Ik beloof dat ik vanavond foto’s op Facebook zet. Aisabe!

• 28 April 2014 - 08:14

Lydia:

Wat een avonturen weer, Fay!
    Je begint steeds meer als een local te klinken.
    Heel veel plezier met de afronding deze week en succes in de jungle.

Liefs, Lydia

• 02 Mei 2014 - 16:21