Een week reizen - Reisverslag uit Lívingston, Guatemala van Fay Hendriksen - WaarBenJij.nu Een week reizen - Reisverslag uit Lívingston, Guatemala van Fay Hendriksen - WaarBenJij.nu

Een week reizen

Door: fayhendriksen

Blijf op de hoogte en volg Fay

28 Mei 2012 | Guatemala, Lívingston

Heey, hier een berichtje vanuit het zonnige Livingston, wat heerlijk dat het in Nederland ook eindelijk lekker weer is! We hebben super veel gezien en gedaan de afgelopen tijd dus het werd zeker weer tijd voor een update.
Na een goede afscheidsavond in Antigua zijn we de dag erna naar Quetzaltenango vertrokken. Dat is een stad in de bergen van waaraf je mooie excursies naar verschillende vulkanen kon doen. Mijn gastmoeder had ons al gewaarschuwd dat Xela kouder was en dat het er ook meer regende, we waren er dus een beetje op voorbereid maar toch was het wel heeeel veel regen. De hele stad is gebouwd op heuvels dus als het regende stroomde het water in riviertjes naar beneden, waardoor het vrijwel onmogelijk was de straat over te steken. Gelukkig was ook hier het weer redelijk voorspelbaar, met droge ochtenden en regen in de middag, dus in de ochtend hadden we de eerste dag een dagje hotsprings gepland. Volgens de Lonely Planet waren dit de mooiste hotsprings van Guatemala en dit kon ik ook zeker geloven. Het was heerlijk warm water omgeven door jungle, echt een prachtige plek. Na een heerlijk relax dagje hotsprings was het tijd voor wat actiefs en we hadden bedacht om naar de mirador te gaan, een hoog uitkijkpunt van waaruit je neer zou kijken op een actieve vulkaan. Het weer zat alleen niet mee en we bleken ook slecht tegen de hoogte te kunnen waardoor we na een uur al redelijk uitgeput waren. Onze gids had begrepen dat we de hele vulkaan op wilde in plaats van de mirador, maar toen hij aangaf dat we dan nog twee uur zwaarder moesten klimmen dan we al gedaan hadden, wat wij al een vrij heftige klim vonden, kozen we toch maar voor de mirador. Na nog ongeveer een uur lopen keerde we terug zonder ook maar een vulkaan gezien te hebben, aangezien het zwaarbewolkt was. Een beetje jammer van alle moeite voor niks, maar ik vond het wel een mooie tocht.

De dag erna was het de hoogste tijd om te vertrekken vanuit het regenachtige Xela naar zonnigere plaatsen en dus namen we de bus naar Coban. De meest logische weg naar Coban bleek niet begaanbaar, het was een vrij gevaarlijke weg en in het regenseizoen waarschijnlijk een erg slecht idee, dus moesten we terug via Guatemala City en vanaf daar verder naar Coban. Een lange tocht maar het schoot gelukkig lekker op en laat in de middag kwamen we in Coban aan. Coban was een best leuk stadje maar niet heel bijzonder, dus we hebben in de ochtend een koffietour gedaan, inclusief canopy wat super leuk was, en zijn in de middag doorgegaan naar Lanquin. Daar kwamen we nog mooi op tijd aan in ons super mooie hostel aan de rivier dus toen zijn we ook die dag nog naar de grotten van Lanquin geweest. De grotten waren op zich best mooi maar onze gids had of een erg slechte dag of het was gewoon een erg chagrijnige man dus de tour was niet heel geweldig. De dag erna een geweldige dag gehad, met Semuc Champey op het programma. We begonnen met een tour in de grotten bij Semuc Champey. Met een kaarsje in onze handen waadden we door de grotten heen. Sommige stukken moest er echt gezwommen worden en ook veel geklommen en van rotsen afgesprongen. Na de grotten gingen we een stukje tuben, wat heel erg relaxt was. Daarna nog van een hele hoge schommel het water in gesprongen.De kunst was om goed terecht te komen, wat mij helaas niet lukte en ik landde dus plat op mijn gezicht. Na een keer springen hield ik het maar voor gezien, maar wel vet om een keer te doen. Daarna ook nog van een acht meter hoge brug afgesprongen, wat gelukkig een stuk minder pijnlijk was. Daarna op naar Semuc Champey, een aantal super mooie helder blauw/groene meren omgeven door junlge. Echt een paradijselijke plek, waar je heerlijk kon zwemmen.

De dag erna zijn we met de shuttle naar Flores vertrokken, een vooral heel warme tocht. We hadden de regen echt achter ons gelaten in Xela, nu gewoon lekker tropisch warm. In Flores, een klein schiereilandje aan een meer bleven we twee nachten, met als belangrijkste bestemmig Tikal. De dag erna weer vroeg op en naar Tikal gereden. Tikal is een oude Maya stad midden in de jungle, echt een enorme stad met hele indrukwekkende tempels. Daarnaast loopt er een hele verzameling aan beesten rond, we hebben Pizotes gezien (een soort wasbeer), heel veel vogels zoals toekans en parkieten, apen en een tarantula. In Tikal zijn we een halve dag geweest, onze gids wist super veel te vertellen over hoe de Maya's er leefde en hoe alle gebouwen gemaakt waren. Ook leuk om te weten, pas twintig procent van Tikal is uitgegraven, de rest van de stad ligt nog verborgen onder een laag aarde en planten. Er waren heel veel heuveltjes en onder elk heuveltje zat nog een tempel. Ik vond het vooral super gaaf dat het midden in de jungle was, echt een compleet andere wereld. Vanuit Flores zijn we de dag erna richting Livingston vertrokken. Het eerste stuk was met de bus en het laatste stuk met de boot, Livingston is alleen per boot te bereiken. Livingston is compleet wat anders, de meerderheid van de bevolking hier stamt af van gevluchte slaven. Het is echt een soort Jamaica hier, met een andere taal, andere muziek, andere mensen, een compleet andere cultuur. Iedereen lijkt de hele dag een beetje rond te cruisen op de fiets, het vooral erg rustig aan te doen. We zijn nu drie dagen in Livingston, gister hebben we de hele dag lui aan een super mooi zwembad gelegen. Vandaag zijn we eerst naar Siete Altares geweest, hele mooie watervallen en daarna naar Playa Blanca. Livingston zelf is aan drie kanten omgeven door zee maar heeft helaas niet echt stranden, dus dit strand was de goede plek om heen te gaan. Dus weer een erg druk dagje gehad vandaag, de allerlaatste dag in Guatemala... Morgen wordt een erg lange dag van reizen, we gaan half Honduras door richting de Bay eilanden. De bay eilanden redden we morgen nog niet dus als het goed is is La Ceiba onze eindbestemming, de stad vanwaaruit de boot naar de Bay eilanden vertrekt. Ik ben heel erg benieuwd naar een nieuw land en heb heel veel zin om te gaan duiken, maar ik vind het wel heel jammer om Guatemala nu toch echt achter te laten na bijna twee maanden. Guatemala is echt een geweldig land, met geweldige mensen, supermooie plekken om te bezoeken, heerlijk eten en een hele relaxte sfeer. Nu staat de rest van Centraal-Amerika op de planning, eerst heerlijk een paar dagen duiken en daarna weer verder. Ik beloof dat ik heel snel foto's upload bij dit verslag maar deze computer kan dat helaas niet aan dus het zal morgen of overmorgen worden! xxx

• 29 Mei 2012 - 06:29

Lydia:

Ha lieve,
    Wat doe je dan alweer veel in een week! Klinkt indrukwekkend, vooral die natuur en de Maya-tempels. Jammer genoeg hebben ze die niet in Nicaragua.
    Veel plezier met duiken, ben benieuwd of het daar anders is dan in Azie.
    Hier is het vanochtend heel koud (zeenevel) na de tropische temperaturen van afgelopen dagen.
    Niet erg, er moet weer gewerkt worden. Al hoop ik dat MELK op hun vakantieweekje in Friesland die zomer nog even vasthouden.
    Liefs, xx

• 30 Mei 2012 - 08:59

Maya:

Heeeey!!

Wat een leuk verhaal! Wat doen jullie suuuuper veel zeg! Klinkt echt fantastisch allemaal! Hier nog even tentamens, en dan zomervakantie! En dan natuurlijk Nicaragua! Ik ben heel benieuwd hoe jullie het in de andere landen daar hebben! Heeeeeeeel veel plezier!!

• 30 Mei 2012 - 20:10

Oma Annelies:

Wat een geweldig reisverslag,in gedachten reis ik met je mee!Het zou voor mij te vermoeiend zijn,om in het echt mee te reizen. Geniet van alles wat je ziet. Erik belde vanmiddag op,zij liggen nu in Hoorn. Het weer was nu nog mooi,maar er is veel regen onderweg.Morgen gaan zij via het ijsselmeer verder richting Aalsmeer.
    En ik ga via een aantal pufffen richting
    mijn bed. Vandaag je mooie kaart ontvangen! Liefs Oma Annelies xxx

• 07 Juni 2012 - 22:43

Fay Hendriksen:

Nét ietsje later dan de bedoeling was, maar hier dan toch nog wat foto´s van Guatemala. Ik zal ook snel weer een nieuw verslag plaatsen aangezien we ondertussen alweer in Nicaragua zijn, maar dat komt iets later.

• 09 Juni 2012 - 08:48

Clara:

Wat een mooi reisverslag ,leuke foto s, wat zie je weer veel van de wereld, En de maya- tempels , nog zoveel niet opgegraven , wat byzonder . Ik ga er nog even over lezen . Nog een hele goede reis verder .Wij gaan ons vanavond bij boy en lydia in pynacker met wat minder culturele zaken bezighouden , het nederlands elftal speelt tegen denemarken . Fijne reis dus verder , samen met je vriendin , liefs, roelof en clara